woensdag 10 november 2010

Herstel & Balans

Toen mijn eerste gevecht tegen borstkanker voorbij was, stonden de verpleegkundigen van de radiotherapie van het Middelheim ziekenhuis mij uit te zwaaien.  Zij hadden zoiets van ; 'Proficiat !  Daag ! Je gevecht zit er op, je kan je dagelijkse leven terug oppikken en je hoeft niet meer zoveel naar het ziekhuis te komen.'
Zij hadden gelijk natuurlijk, maar het vreemde is dat ik die gedachte eerder beangstigend, vond.  Ik had het gevoel in een zwart gat te vallen, ik had zoiets van 'Help, ze laten mij hier los, wat nu ?'.
Gelukkig heb ik toen het revalidatieprogramma Herstel en Balans van het Middelheim ziekenhuis ontdekt.  Dat is een programma ontwikkeld om ex-kankerpatiënten te helpen herstellen van de behandeling.  Om 'er weer zin in te krijgen', weer in de toekomst te durven kijken of gewoon het gevoel te hebben er niet alleen voor te staan. Blijkbaar was mijn gevoel bij het beëindigen van de behandeling dus niet zo vreemd en zijn er nog andere mensen die hiermee worstelen.
Het programma bestaat uit een combinatie van lichaamtraining, o.a.met fitness, aquagym en psychosociale sessies.  De echte 'die hards' gaan voor de berg en volgen na het programma van vier maanden een intensief trainingsprogramma met als einddoel de beklimming van een berg.  Verschillende mensen die ik ken hebben het gedaan en daar heb ik bewondering voor.  Ik had er ook wel zin in, maar om verschillende redenen was dat toen voor mij niet mogelijk.
Dat wil niet zeggen dat het programma mij niet heeft geholpen.  Waar ik vooral kracht uit heb gehaald was het samenhorigheidsgevoel binnen de groep, het 'wij begrijpen elkaar met een half woord gevoel', want mensen kunnen nog zo meelevend zijn, het is heel moeilijk om te begrijpen wat je doormaakt als je tegen kanker vecht.  Ik heb er een paar warme vriendschappen aan overgehouden en dat alleen al is onbetaalbaar !


Dit is een link naar de site van de jubileumeditie van vzw Surplus, het verhaal van 10 vrouwen met een kankerverleden die de Kilimanjaro hebben beklommen.

http://www.vrouwenopdetop.be/?p=1

Geen opmerkingen:

Een reactie posten