maandag 27 september 2010

Shit, shit, shit

Ik heb al wat afgevloekt sinds ik de diagnose kreeg. Spijtig genoeg helpt me dat niet, anders zou ik er goed voorstaan :-). De analyse van het longvocht wees toch duidelijk op tumor activiteit. Niet onverwacht natuurlijk maar een mens houdt zich vast aan elk klein beetje hoop. Nu is het wel zo dat mijn tumormarker nog relatief laag is en dat de uitzaaiingen niet te zien zijn op petscan, dus nog miniem. Daar trek ik mij momenteel aan op en we kijken weeral vooruit naar de volgende stappen die te nemen zijn, de volgende behandelingen.
Morgen wordt de long die het ergst gevuld is opnieuw gedraineerd, dan zal ik mij onmiddellijk een stuk beter voelen. Vermits het draineren wekelijks moet gebeuren wordt een ingreep gepland om de vochtopstapeling tussen de longvliezen te vermijden. Ik mag vier dagen camperen in het Middelheim ziekenhuis. Dat geeft mij dan weer genoeg tijd om de millennium trilogie van Stieg Larsson te herlezen :-). Tijdens een kleine ingreep onder volledige verdoving, wordt een drain geplaatst via dewelke ze de ruimte tussen de longvliezen gaan draineren en daarna volspuiten met medicinale talk zodat de vliezen aan elkaar kleven. Op die manier kan er geen vochtopstapeling meer plaatsvinden en kan ik er weer tegen. Ik weet wel dat dit enkel het gevolg behandelen is, maar het zal een hele opluchting zijn dat ik mij niet meer zo voort moet slepen en moet rusten na elke kleine inspanning. Na de ingreep wordt er een scan genomen om te zien hoe de uitzaaiingen evolueren. Vandaag heeft de oncologe opnieuw bloed laten nemen zodat we morgen mijn tumormarker kennen. Mijn poortcatheter heeft al flink dienst gedaan :-). Ik hoop natuurlijk dat de tumormarker een plateau heeft bereikt. Een beetje goed nieuws zou wel leuk zijn, voor de afwisseling !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten