maandag 20 september 2010

goed nieuws / slecht nieuws

De diagnose was duidelijk. Ik heb water 'op de longen', vermoedelijk veroorzaakt door tumoractiviteit. Waarschijnlijk uitzaaiingen op mijn longen dus, voornamelijk in de rechtlong, de kant waar ook de oorspronkelijke tumor zat. Slecht nieuws, mijn 'worst case scenario' is weer werkelijkheid geworden. Het goede nieuws ? Blijkbaar is de tumoractiviteit nog zo miniem dat ze niet te zien is op een petscan of een MRI én mijn tumormarker is wel verhoogd maar de oncologe denkt/hoopt dat we al een plateau bereikt hebben en hij dus niet verder gaat stijgen. Het is heel vreemd, maar nu ik weet wat er aan de hand is en wat er gedaan kan worden heb ik opnieuw de moed gevonden om tegen dit geniepige monster in mij te vechten. Ik ben ook zo blij met al die lieve vrienden, kennissen én natuurlijk mijn dochter & zus die steeds weer voor mij klaarstaan. Morgen gaat men het vocht van de longen zoveel mogelijk proberen wegnemen. Dat gebeurt gewoon op de consultatie pneumologie onder plaatselijke verdoving, zonder pijn, is mij beloofd ! Eenmaal dit in orde is zou het grootste ongemak weg moeten zijn en zal ik mij snel beter voelen. Afhankelijk van hoe mijn tumormarker evolueert gaat men de hormoontherpie en de maandelijkse baxters gewoon verder zetten, of wordt het opnieuw chemo, maar daar wil ik momenteel liever nog even niet aan denken. De te volgen behandeling zal ook sterk afhangen van hoe snel mijn longklachten terugkomen. Ook hier zijn nog verschillende pistes mogelijk. Ondertussen moet ik twee weken verplichte rust nemen. Veel boeken lezen dus :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten